A következő előnyök miatt javasolt a magnézium pótlása

Bár a magnézium, vagy ahogy régen nevezték, „kesereny” az emberi szervezet számára elengedhetetlen ásványi anyag, viszonylag keveset hallani róla.

Elsősorban idegrendszerünkkel kapcsolatban szokás emlegetni, ám központi szerepet játszik a fehérje-, zsír-, szénhidrát anyagcsere és a szív- és érrendszer működésében, az emberi testben megtalálható 25-30 gramm magnézium tartalom 50-60%-a pedig a csontok részét képezi.

Mind belsőleg, mind külsőleg elengedhetetlen pótlása, hiszen hiánya – sokoldalúságából eredően – számtalan módon nehezítheti meg életünket.

  • Helyreállítja a sejtes magnéziumszintet
  • Természetes sejtvédő
  • Elősegíti a védelmet és a hatékony méregtelenítést
  • Enyhíti az izomfájdalmat és a görcsöket, segíti a megfelelő izomműködést
  • Hangulatjavító és nyugtat stressz esetén
  • Egészséges bőrszövetet képződésben segít
  • Fellendíti az energiaszintet
  • Segíti az immunrendszert
  • Szabályozza a hormonszintet
  • Nyugtatja a túlaktivált idegsejteket
    Segíti a tisztább gondolkodást
  • Javítja az alvás minőségét
  • Izomhúzódásra, izomfájdalmakra, izomgörcsök megelőzésére, izomzat regenerációjának fokozására, javítja az izommunkát és a sportteljesítményt
  • Mentális betegségek esetén (depresszió, nyugtalanság, szorongás, álmatlanság) fontos
  • Fejfájás, migrén esetén segíthet
  • Szív- és érrendszeri problémák megelőzésére, szívizomzat támogatására
    Meszesedés (kálcium lerakódás) elleni hatású
  • Bőrproblémák esetén (pikkelysömör, pattanás, ekcéma) segíthet
  • Stressz elleni hatása jelentős, mert a mellékvese funkciót támogatja

Hogyan működik?

A „magnézium” görög eredetű szó, a Thesszáliában fekvő Magnesia tartományról kapta nevét. A szervezet valamennyi szövetében elraktározódik, megoszlik a csontok és a sejtek belső tere között. Részt vesz a táplálék energiatartamának felszabadításában, szükséges minden energiaigényes folyamathoz, a fehérje- zsír- és szénhidrát-anyagcsere számos lépéséhez, az inzulintermeléshez.

A magnézium 300 enzim aktivátora; proteinek, nukleinsavak és lipidek szintézisében játszik szerepet. Stabilizálja a sejtmembránt és a riboszómákat, szabályozza a neuromuszkuláris ingerületvezetést és gátolja a szabad gyökök kialakulását.

Miért hiányozhat?

A szervezetben való felszívódását az egészségtelen, mozgásszegény életmód, a krónikus stressz, a különböző élvezeti cikkek (cigaretta, alkohol, drogok) fogyasztása is befolyásolja, ám ennek kialakulásához vezethet a manapság divatban lévő fogyókúra trendek követése is.

A szervezetből való kiürülését fokozzák a vese megbetegedései, vízhajtók szedése, sőt, az aktív sport is, melynek következtében a fokozott izzadással fontos ásványi anyagokat veszíthetünk.

Hiányának következtében izomgörcsök, gyors, rendszertelen szívverés, kimerültség, álmatlanság, gyöngeség jelentkezhet, de gyakran tulajdonítható ennek az étvágytalanság, a hányinger, a depresszió, az izomgyengeség és izomgörcsök, illetve a szorongásra és pánikra való érzékenység növekedése is.

Pótlása belsőleg

Ételekből?

Természetes forrásai lehetnek például a sütőtök, a quinoa, a hajdina és a zab, valamint a klorofilban bővelkedő leveles, zöld növények, a kagyló, a banán, és a mazsola.

Továbbá a tökmag, a mandula, a dió, a mák, a mogyoró, a szezámmag, illetve különféle tejtermékek, csakhogy ezek fogyasztása sokszor és sokaknál több hátránnyal jár, mint előnnyel (tejcukor- és tejfehérje-érzékenység, illetve a diófélék és magvak antitápanyag és enzimgátló tartalma miatt).

Kiegészítőből?

Mivel nincs túl sok étel, ami jelentős mennyiséget tartalmaz a magnéziumból (sütőtök lenne a legjobb, de nincs is mindig szezonja), ezért hamar magnéziumhiányos állapotban találhatjuk magunkat. A stresssz magnéziumot felemésztő hatásáról nem is beszélve (a mellékvese stressz-szabályozó mechanizmusának működtetéséhez használja fel), azaz stressz esetén biztosan többre volna szükség (vagyis jobban fogy a készlet és Mg-hiányosak leszünk), mint amennyit magunkhoz veszünk az ételekből.

Fontos, hogy a magnéziumot más ásványi anyag kiegészítőktől távol vegyük magunkhoz (2 órával). Valamint fontos, hogy olyan készítményt válasszunk, mely feltünteti a magnézium formát és nemcsak annak mg-ban megadott mennyiségét, hanem az elemi magnézium tartalmát is.

Ha egyszerre többféle formájú magnéziumból fedezzük a szükségletünket, akkor mg-ban több elemi magnézium tud felszívódni, mintha csak egyféléből vennénk magunkhoz ugyanazt a mennyiséget.