Bár a magnézium, vagy ahogy régen nevezték, „kesereny” az emberi szervezet számára elengedhetetlen ásványi anyag, viszonylag keveset hallani róla.

Elsősorban idegrendszerünkkel kapcsolatban szokás emlegetni, ám központi szerepet játszik a fehérje-, zsír-, szénhidrát anyagcsere és a szív- és érrendszer működésében, az emberi testben megtalálható 25-30 gramm magnézium tartalom 50-60%-a pedig a csontok részét képezi.

Mind belsőleg, mind külsőleg elengedhetetlen pótlása, hiszen hiánya – sokoldalúságából eredően – számtalan módon nehezítheti meg életünket.

A következő előnyök miatt javasolt a magnézium pótlása

  • A magnézium részt vesz a szervezet elektrolit egyensúlyának biztosításában
  • A pótlása helyreállítja a sejtes magnéziumszintet
  • Természetes sejtvédő
  • Része a szervezet sejtosztódásának
  • Fontos a normális fehérjeszintézishez
  • Részt vesz a szervezet normális anyagcseréjében
  • Elősegíti a méregtelenítést
  • Enyhíti az izomfájdalmat és a görcsöket, segíti a megfelelő izomműködést
  • Hangulatjavító és nyugtat stressz esetén
  • Hozzájárul a normális pszichológiai funkció fenntartásához
  • Segíthet a kimerültség és fáradtság leküzdésében
  • Fellendíti az energiaszintet
  • Segíti az immunrendszert
  • Stressz elleni hatása jelentős, mert a mellékvese funkciót támogatja
  • Szabályozva a mellékvese hormonszintézisét, hozzájárul a hormonális egyensúlyhoz és egészséghez
  • Nyugtatja a túlaktivált idegsejteket, támogatja az idegrendszer működését
    Segíti a tisztább gondolkodást
  • Javítja az alvás minőségét
  • Egészséges bőrszövetet képződésben segít
  • Fontos az izmok megfelelő működéséhez, beleértve a szívizmot is, így a szív- és érrendszeri problémák megelőzésére, szívizomzat támogatására alkalmas
  • Izomhúzódásra, izomfájdalmakra, izomgörcsök megelőzésére, izomzat regenerációjának fokozására alkalmas, javítja az izommunkát és a sportteljesítményt
  • Mentális betegségek esetén (depresszió, nyugtalanság, szorongás, álmatlanság) fontos
  • Fejfájás, migrén esetén segíthet
  • Meszesedés (kalcium lerakódás) elleni hatású
  • Hozzájárul a normális fogak és csontok fenntartásához
  • Bőrproblémák esetén (pikkelysömör, pattanás, ekcéma) segíthet

Összefoglalásul: a magnézium pótlása hozzájárul

  • az egészséges csontozat fenntartásához
  • az egészséges fogazat fenntartásához
  • az idegrendszer normál működéséhez
  • az izomzat normál működéséhez
  • a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokhoz
  • a normál pszichológiai folyamatokhoz
  • az elektrolit egyensúly megtartásához
  • a normál fehérje-szintézishez
  • a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez
  • szerepet játszik a sejtosztódás folyamatában

Hogyan működik?

A „magnézium” görög eredetű szó, a Thesszáliában fekvő Magnesia tartományról kapta nevét. A szervezet valamennyi szövetében elraktározódik, megoszlik a csontok és a sejtek belső tere között. Részt vesz a táplálék energiatartamának felszabadításában, szükséges minden energiaigényes folyamathoz, a fehérje- zsír- és szénhidrát-anyagcsere számos lépéséhez, az inzulintermeléshez.

A magnézium a negyedik leggyakoribb ásványi anyag az emberi szervezetben! Minden sejtünkben jelen van!  A felnőtt szervezet körülbelül 24 gramm magnéziumot tartalmaz. Ennek 25%-a található meg az izomszövetekben, 60% pedig a csontokban egyéb más ásványi anyagokkal együtt, mint például a kalcium és a foszfor.

A magnézium 300 enzim aktivátora; proteinek, nukleinsavak és lipidek szintézisében játszik szerepet. Stabilizálja a sejtmembránt és a riboszómákat, szabályozza a neuromuszkuláris ingerületvezetést és gátolja a szabad gyökök kialakulását.

A magnézium nélkülözhetetlen ásványi anyag és nyomelem. Továbbá ez a negyedik leggyakoribb ásványi anyag az emberi szervezetben, ami mindent elmond annak fontosságáról. A magnézium minden sejtünkben jelen van. A felnőtt szervezet körülbelül 24 gramm magnéziumot tartalmaz. Ennek 25%-a található meg az izomszövetekben, 60% pedig a csontokban egyéb más ásványi anyagokkal együtt, mint például a kálcium és a foszfor.

Miért hiányozhat?

Nagyobb hangsúly van manapság a magnéziumon… Egyre több tudományos kutatás zajlik vele kapcsolatban, hiszen számos hatása van a testfunkciókra.

A szervezetben való felszívódását az egészségtelen, mozgásszegény életmód, a krónikus stressz, a különböző élvezeti cikkek (cigaretta, alkohol, drogok) fogyasztása is befolyásolja, ám ennek kialakulásához vezethet a manapság divatban lévő fogyókúra trendek követése is.

A kávéfogyasztók körében szükségessé válhat a megnövekedett magnézium bevitel, mivel a túlzott kávéfogyasztás kimerítheti a szervezet magnézium raktárait.

Ugyanígy a szervezetből való kiürülését fokozzák a vese megbetegedései, vízhajtók szedése.

Az aktív sport  következtében a fokozott izzadással fontos ásványi anyagokat veszíthetünk, így a magnézium pótlás a versenyszerűen  sportolók körében is szükséges lehet.

Ha az étrend nagyon kevés fehérjét tartalmaz (kevesebb mint 30 gramm/nap), a szervezet magnézium felszívódása csökken. Magnéziumhiány esetén a szervezet úgy próbálja meg  fenntartani a vér magnézium koncentrációját, hogy felszabadítja a csontszövetekből a szükséges  mennyiséget (mint a kalcium esetében). Emiatt a bonyolult mechanizmus miatt nem feltétlenül lehetséges a vérből megállapítani a magnéziumszintet, vagy azt, hogy valakinek szüksége van-e a magnézium fokozott magnézium bevitelére.

Tünetek

Hiányának következtében izomgörcsök, gyors, rendszertelen szívverés, kimerültség, álmatlanság, gyengeség jelentkezhet, de gyakran tulajdonítható ennek az étvágytalanság, a hányinger, a depresszió, az izomgyengeség és izomgörcsök, illetve a szorongásra és pánikra való érzékenység növekedése is.

Pótlása belsőleg

Túladagolható?

Ha szervezetünk több magnéziumhoz jut, a vesék kiválasztják a fölösleget a vizeletből. Ez már önmagában csökkenti a túladagolás veszélyét. A magnézium rendkívül nagy dózisban fogyasztva okozhat (10-szer több mint a normális adag) okozhat hasmenést, hányingert vagy egyéb más kellemetlen tüneteket.

Veseelégtelenségben szenvedők nem szedhetnek magnéziumot, kivéve, ha orvosuk másképpen nem rendelik.

Ételekből?

Természetes forrásai lehetnek például a sütőtök, a quinoa, a hajdina és a zab, valamint a klorofilban bővelkedő leveles, zöld növények, a kagyló, a banán, és a mazsola.

Továbbá a tökmag, a mandula, a dió, a mák, a mogyoró, a szezámmag, illetve különféle tejtermékek, csakhogy ezek fogyasztása sokszor és sokaknál több hátránnyal jár, mint előnnyel (tejcukor- és tejfehérje-érzékenység, illetve a diófélék és magvak antitápanyag és enzimgátló tartalma miatt, amit előzetes beáztatással lehet, azaz kell csökkenteni).

Kiegészítőből?

Mivel nincs túl sok étel, ami jelentős mennyiséget tartalmaz a magnéziumból (sütőtök lenne a legjobb, de nincs is mindig szezonja), ezért hamar magnéziumhiányos állapotban találhatjuk magunkat.

A stresssz magnéziumot felemésztő hatásáról nem is beszélve (a mellékvese stressz-szabályozó mechanizmusának működtetéséhez használja fel), azaz stressz esetén biztosan többre volna szükség (vagyis jobban fogy a készlet és Mg-hiányosak leszünk), mint amennyit magunkhoz veszünk az ételekből.

Hogyan válassz jó kiegészítőt?

Fontos, hogy a magnéziumot más ásványi anyag kiegészítőktől távol vedd magadhoz (2 órával).

Ha egyszerre többféle formájú magnéziumból fedezed a szükségleted, akkor mg-ban több elemi magnézium tud felszívódni, mintha csak egyféléből vennél magadhoz ugyanazt a mennyiséget.

Fontos, hogy olyan készítményt válassz, mely feltünteti a magnézium formát és nemcsak annak mg-ban megadott mennyiségét, hanem az elemi magnézium tartalmát is.

A megfelelő magnézium formák szájon át: magnézium-laktát, magnézium-aszkorbát, magnézium-biszglicinát, magnézium-malát, magnézium-orotát.

A megfelelő magnézium-formák transzdermális alkalmazással, azaz bőrön át: magnézium-klorid.

Amit inkább ne válassz: magnézium-karbonát (alacsony hatékonyságú, magnézium-citrát (hasmenést idézhet elő), magnézium-klorid (szájon át), magnézium-oxid.

A Harmóniaboltban természetesen csak és kizárólag a megfelelő és hatékony formák közül válogathatsz.